276°
Posted 20 hours ago

Het grote misschien (Dutch Edition)

£9.9£99Clearance
ZTS2023's avatar
Shared by
ZTS2023
Joined in 2023
82
63

About this deal

Alaska is een meisje met veel problemen. Ze kampt met traumatische ervaringen van toen ze een jong meisje was en haar moeder overleed in haar bijzijn. Ze is het ene moment heel vrolijk en onbezorgd, het ander moment is ze helemaal down en heeft ze het gevoel dat ze alles heeft fout gedaan. Als ze een fout maakt, voelt dat voor haar direct heel erg, ze kan het niet goed in perspectief zien. Alaska is wispelturig en dat maakt de omgang met haar wel eens lastig. Zelf lijkt ze soms niet door te hebben dat ze zo wisselt van stemmingen en dat ze het ene moment heel lief is en het andere moment een kreng. Ze is als het ware vanbinnen 'verknipt' en lijkt roken en drinken te gebruiken om zich beter te voelen. Lara Het grote misschien’ heeft een enorme indruk op mij gemaakt. Een mix van filosofie, tragedie en humor. Een boek dat je zeker bij zal blijven.

Dit boek leest erg fijn. De personages hebben humor en er worden leuke bijvoeglijk naamwoorden in gebruikt, ze zijn verrassend. Het verhaal raakt je wel tijdens het lezen, hoewel het voor de lezer wel een klein beetje te verwachten was dat er iets met Alaska zou gebeuren. De namen van de hoofdstukken en de verkniptheid van Alaska geven al wat weg. Dit boek laat de lezer nadenken over waar Prop mee kampt; is er leven na de dood, of is er niets? Chip: Chip Martin is de kamergenoot van Miles, hij zit al langer op de kostschool. Zijn bijnaam luidt ‘Kolonel’. Op vrijdag, na een verrassend geslaagd wiskundeproefwerk waarmee mijn eerste reeks eindtoetsen op Culver Creek erop zat, pakte ik kleren ('Doe maar trendy', adviseerde de Kolonel. 'Doe maar zwart. Doe maar praktisch. Comfortabel maar wel warm') en mijn slaapzak in een rugzak'. (pagina 118)

Stargirl

De originele titel van Het grote misschien is ‘Looking for Alaska’ en dat vind ik persoonlijk eigenlijk een mooiere, meer passende titel. Het klinkt wat mysterieuzer en doet voor mij meer recht aan de inhoud. Lara is een meisje dat wat meer op de achtergrond blijft. Ze heeft een accent omdat ze uit Roemenië komt. Lara is een meisje dat een beetje 'meegaat met de flow'. Ze leert van haar vrienden hoe alles gaat en gaat mee in wat zij doen. Ze is vriendelijk en lief. Adelaar

En ik denk dat daarmee het idee van het verhaal al goed wordt uitgelegd. Het is eigenlijk een zoektocht, een soort ontdekkingstocht, naar de werking van onze feilbare mensenhersenen en hoe iedereen probeert om te gaan met “het labyrinth”– een metafoor voor het doolhof van het leven, omgaan met lijden en puzzelen over de zin van dit alles. Dat was een moeilijke zin. Is de hoofdpersoon in het boek. Hij is nieuw op de kostschool genaamd Culver Creek. Hij houdt er van om de laatste woorden van bekende personen te onthouden. Hij wordt door zijn vriend en kamergenoot Prop genoemd ook al is Miles eigenlijk lang en slungelig. Na de dood van Alaska is Miles druk bezig met het vinden van 'Het Grote Misschien'. Hij geeft enorm veel om Alaska en heeft het heel moeilijk met haar dood. Het verhaal begint bij Miles, als hij nog in Florida is en zijn afscheidsfeestje geeft voor als hij naar de Culver Creek gaat. Door deze manier van openen krijg je al snel veel informatie over het hoofdpersonage ‘Miles’. Als Miles op de Culver Creek komt leer je vanuit zijn persoon meer over de Culver Creek, en de jongens en meisjes op de school. Zodoende probeert dit boek je aan het denken te zetten over deze onderwerpen. Dat kan ik alleen maar applaudiseren. Daarvoor zijn boeken bedoeld, in mijn ogen. En door deze thema’s overal mee te verwikkelen, voelt het niet alsof je eigenlijk een studieboek leest over godsdienst en filosofie.

Het boek is ingedeeld in twee delen: ‘… dagen ervoor’ en ‘… dagen erna’. Zo weten de lezers dat er iets te gebeuren staat en wordt er ‘afgeteld’ naar die dag. We weten ook snel dat Alaska hier iets mee te maken heeft, dat er iets zal gebeuren met haar omdat ze het vaak heeft over sterven. Deze opsplitsing is zeker een aspect dat ze spanning optimaliseert. Het boek begint leuk en schattig. Je wilt gewoon weer heel even terug naar de tijd dat je ook nog tiener was. Tot je steeds dichter bij de ‘nog 1 dag ervoor’ komt. En BAM, daar is het. Het is werkelijk een stomp in je maag. En daarna is niks meer hetzelfde. Niet voor Miles, en misschien ook niet meer voor jou als lezer. Tussen alle gebeurtenissen door leert Prop steeds meer over Alasksa. Hij merkt dat ze verschillende buien heeft, maar dat hij haar toch heel leuk en supersexy vindt. Hij merkt hoe ze praat over haar vriendje Jake, waar ze veel van houdt. Hij merkt dat ze van boeken lezen houdt en dat ze rookt en drinkt zoals hij nog nooit iemand heeft zien roken en drinken. De gebeurtenis die de verdeling tussen ervoor en erna van elkaar scheidt, is de dood van Alaska. Het boek begint met honderdzesendertig dagen ervoor en eindigt ook met honderdzesendertig dagen erna. Decor

Samenvatting - Looking for Alaska - John Green Looking for Alaska, Het Grote Misschien, is geschreven door de Amerikaanse schrijven John Green. Het boek is geschreven voor jongvolwassenen. Het boek bestaat uit twee delen, ervoor en erna, voor en na het overlijden van Alaska. Het gaat over Miles die naar een kostschool gaat. Daar leert hij Alaska en Chip kennen. Halverwege het boek overlijdt Alaska aan een auto-ongeluk. Miles en Chip proberen er achter te komen waarom ze is overleden en hoe het kon gebeuren. In 2014 heeft John Green bekend gemaakt dat Looking for Alaska verfilmd gaat worden. Feitenlijke gegevens De volgende morgen worden prop en de Kolonel wakker gemaakt en wordt ze verteld dat ze naar de gymzaal moeten omdat er iets ergs is gebeurd. Hier komen Prop en de Kolonel er achter dat Alaska is overleden door een auto-ongeluk. In dit boek is het hoofdpersonage, Miles (alias Prop), gefascineerd door laatste woorden van beroemdheden. Hetgeen hierboven staat is ook iets wat een persoon op zijn sterfbed heeft gezegd. Dit heeft veel te maken met wat er in het boek gebeurt. Alaska overlijdt en Miles en de Kolonel denken dat zij daar mede de oorzaak van zijn , maar aan de andere kant weten ze ook niet wat ze anders hadden moeten doen. Ook zij hebben hun best gedaan goed te handelen. Opdracht Van het begin tot het eind van het boek verlopen er precies 272 dagen. Het boek begint namelijk met het hoofdstuk 'honderdzesendertig dagen ervoor' en eindigt met 'honderdzesendertig dagen erna'.Het Groot Misschien is een onderdeel van de laatste woorden die worden genoemd in dit boek, maar dit laatste woord komt ook echt terug in het boek als de zoektocht van Miles. Structuur & perspectief Alaska is mooi, slim, supersexy en totaal verknipt. Miles weet dat hij de grens van hun prille vriendschap niet zou moeten overschrijden, maar wanneer zij hem de laatste woorden van de vrijheidsstrijder Simón Bolívar vertelt - 'Hoe kom ik ooit uit dit labyrinth!' - is hij op slag verliefd. Terwijl Miles dieper haar wereld in wordt gezogen, dringt de betekenis van die laatste woorden langzaam tot hem door en katapulteert Alaska hem ongenadig het Grote Misschien in. De laatste woorden van hetboek zijn: De laatste woorden van Thomas Edison waren: 'Het is heel mooi daarginds'. Ik weet niet waar ze is, maar ik geloof dat het ergens is, en ik hoop dat het er mooi is. Voorbeeld! Het is slim (van de schrijver) om een groep scholieren/jongeren te volgen die “pranks” uithalen. Je voelt meteen dat dit interessante en stoere mensen zijn, dat je stoute dingen doet, en er kan steeds iets bijzonders gebeuren. (Nou ja, iets meer bijzonders dan lessen volgen en studieboeken lezen, waarmee scholieren doorgaans het overgrote deel van hun tijd vullen.) Maar verder was dit maar flauwtjes en matig uitgewerkt, alsof de schrijver dacht “oh nee! ik moet iets hebben wat jongeren grappig en stout gaan vinden, anders vallen ze in slaap!” Het grote misschien speelt zich af op een campus, een context die -vermoed ik- de meesten van ons alleen uit boeken kennen. In Nederland is een kostschool niet zo gewoon en de situatie dat je dag en nacht samenleeft met de klasgenoten moet invloed hebben op je vriendschap. Het kan bijna niet anders dan dat de auteur hier heeft geput uit zijn eigen ervaringen …

In het boek wordt niet helemaal duidelijk wat het Grote Misschien precies is. Er is één moment waar Miles beschrijft dat het Grote Misschien er is: 'We liepen daar met z'n vijven zelfverzekerd naast elkaar, en ik had me nog nooit zo stoer gevoeld. Het Grote Misschien was hier en nu, en we waren onoverwinnelijk. Het plan had zwakke plekken, maar wij niet' (pagina 121). Dit prachtige verhaal gaat over Miles, beter gekend als Prop, die op internaat gaat in Alabama en zijn ouders achterlaat in Florida. Miles heeft niet veel vrienden en kijkt er ook niet bepaald naar uit om weer opnieuw te moeten beginnen. Eens aangekomen maakt mij hij snel vrienden, zijn kamergenoot Kolonel is zijn eerste vriend snel gevolgd door Takumi, Alaska en Lara. Kolonel en Alaska hebben helaas geen goede gewoontes en leren Prop roken, drinken en liegen maar ze vormen snel een heel hecht koppel. Doorheen het verhaal merk je hoe Prop stilletjes aan verliefd wordt op de mysterieuze en ook wel wispelturige Alaska die helaas al een vriend heeft, die Jake heet. Hun groepje vindt niets leuker dan grappen uithalen met de directeur die door hun Adelaar genoemd wordt. Wanneer Prop en Alaska op een dronken avond kussen, voelt hij zich de gelukkigste man op aarde maar dat is helaas van korte duur. Want diezelfde nacht wordt Alaska gewekt door een verontrustend telefoontje en wat er nadien volgt is nog veel tragischer.

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van de eerste persoon Miles, hij is de ik-persoon. Door dit perspectief kruip je in de gedachten en gevoelend van Miles, hierdoor kun je het verhaal beter begrijpen. Het is goed, leest vlot, op sommige plekken interessant en diepgaand … maar niet meer dan dat. Wil je weten waarom? Lees verder, lees verder!

Asda Great Deal

Free UK shipping. 15 day free returns.
Community Updates
*So you can easily identify outgoing links on our site, we've marked them with an "*" symbol. Links on our site are monetised, but this never affects which deals get posted. Find more info in our FAQs and About Us page.
New Comment